Your Cart

Hoe chassisonderdelen de rijeigenschappen beïnvloeden?

Als er geen chassis is, kan de auto niet al het gewicht dragen. Het chassis bestaat uit verschillende chassisonderdelen die de meeste van jullie waarschijnlijk al kennen. Zo behoren bijvoorbeeld veren en transmissies tot de onderdelen van het chassis.

Maar wat is nu precies een chassis?

Het chassis is een autoframe dat als steun dient voor de motor en de carrosserie van de personenauto. Het chassis is meestal gemaakt van ijzer of staal.  

Deze chassisonderdelen werken samen om een veilige, stabiele en comfortabele rijervaring te bieden. De ontwikkeling van geavanceerde materialen en technologieën heeft geleid tot verbeteringen in de prestaties, het brandstofverbruik en de veiligheid van voertuigen. Het begrijpen van deze onderdelen en hun functies is essentieel voor het onderhoud en de reparatie van auto’s.

Soorten autochassis

De meest gebruikte typen autochassis zijn het ladderchassis, monocoque chassis en het ruggengraatchassis. Onderstaand bespreken we de verschillende type chassis.

Ladderchassis is een chassis dat eruitziet als een ladder. Ondanks zijn unieke vorm is dit chassis perfect om te gebruiken als basis voor motorsteunen van auto’s en andere onderdelen. Dit chassis is meestal gemaakt van symmetrisch staal met een balkvorm. Dit chassis wordt meestal gebruikt in grote terrein auto’s zoals 4×4’s.

Monocoque chassis is een chassis dat versmelt met de carrosserie van de auto. Het deel dat bij het chassis hoort is het buitenste deel van de carrosserie dat wordt gebruikt om de cabineruimte te beschermen tegen botsingen. Het chassis is meestal gemaakt van versterkt composietstaal zodat dit kan functioneren als onderdeel van de carrosserie. Het materiaal dat gebruikt wordt voor het maken van een chassis heeft vaak als belangrijkste vereiste dat het materiaal sterk moet zijn om de lading van het voertuig te kunnen dragen.

Het ruggengraatchassis lijkt op een enkel hoofdskelet. De positie ervan loopt dwars door het midden van de auto en zorgt er zo voor dat de voor- en achterkant van de auto met elkaar verbonden zijn. Een ruggengraatchassis kan ook worden aangeduid als een enkel chassis. Belangrijk om te weten is dat dit type chassis nogal wat nadelen heeft, zoals de hoge prijs.

Credit: [Image by peoplecreations on Freepik]